CUSTOMS TOGETHER

Wie zijn wij

CUSTOMS TOGETHER

Even voorstellen

Customs Together is opgericht in 2022 door Matthieu van Dijke. Met mijn ervaring en kennis vond ik het tijd dat werd om een nieuwe weg in te slaan als het gaat om de afhandeling van douane documentatie.

In mijn 20 jarige carrière in de transportwereld heb ik veel meegemaakt en ken het klappen van de zweep. Op bijna alle vlakken van de logistiek heb ik gewerkt. Opgroeiend op een binnenvaartschip heb ik bijna heel West-Europa gezien vanaf het water. Veel havens ken ik van binnen en van buiten.

Ook al was fulltime varen niets voor mij, heb ik er toch nog veel gevoel bij. Het is dan ook niet raar dat ik wel in de logistiek terecht ben gekomen. Na mijn opleiding op het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam ben ik begonnen als cargadoor bij een containerrederij. Bij mijn eerste echte werkervaring leerde ik de Rotterdamse havenmentaliteit kennen, niet lullen maar poetsen. Aanpakken dus. Dit heb ik altijd meegenomen in mijn werk.

Wij werken samen met

Douane

Nederlandse
Voedsel- en
Warenautoriteit

Portbase

C-point

CUSTOMS TOGETHER

Na een aantal jaar besloot ik dat het tijd was voor een andere ervaring. Ik werd expediteur, maar niet zomaar een expediteur. Ik ging werken bij een bedrijf dat zeeschepen bevoorraadt. Hier ging een wereld voor mij open. Hier kreeg ik te maken met wegtransport, binnenvaart, luchtvracht, zeevracht, koeriersdiensten. In iedere uithoek van de wereld werden scheepsonderdelen aan boord geleverd. Hier zet ik ook mijn eerste stappen in de wereld van douane en heb mijn diploma als douane declarant behaald.

Het beviel mij zo goed dat ik besloot een bedrijf te starten als douane expediteur. Na een moeizame start kwam het bedrijf van de grond en begon het goed te lopen. Niettemin bleek ik toch nog wat te onervaren en nam ik wat teveel risico voor douanebegrippen. Het bedrijf liep goed, eigenlijk wat te goed, en kwam daardoor in het vizier van de douane. De genomen risico’s waren te groot en ik heb gas terug moeten nemen.

Uiteindelijk besloot ik de werkzaamheden van de hand te doen en ben ik weer in loondienst gaan werken bij douane expediteur. Een mooi familiebedrijf waar ik de kans gekregen heb de kneepjes van het douanevak en alle zaken eromheen te leren. In de jaren dat ik daar heb gewerkt ben ik zowel als zakelijk als privé gegroeid en heb ik een visie ontwikkeld die naar mijn mening hoort bij de toekomst van een douane expediteur.

Die visie wilde ik graag toepassen toen ik werd benaderd voor een functie bij een internationale expediteur. Dit was de eerste keer dat ik ook in aanraking kwam met magazijnwerkzaamheden. Dit bedrijf bestond al vele jaren, maar had tot voor kort nog geen kantoor in Nederland. Ik werd uitgedaagd een douane afdeling op te zetten en de directeur te ondersteunen om het bedrijf te laten groeien naar een Rotterdamse grootmacht. Hoewel ik hier ook weer veel heb geleerd en de fundatie van de douane afdeling heb gelegd, merkte ik al snel dat mijn mentaliteit en visie niet overeenkwam met het bedrijf.

Het was dan ook niet vreemd dat ik mijn heil ergens anders zocht en bij een andere startende ondernemen terecht kwam. Dit was een onderneming die handelt in luchtvaartbenodigdheden, maar ook de logistieke dienstverlening eromheen verzorgt. Een kleine markt in een grote wereld. Ook hier was mijn doel een douane afdeling te starten. Helaas kwam de covid periode kort na mijn start en hebben we als onderneming niet direct door kunnen pakken. Alles kwam op een laag pitje te staan, maar we hebben van de nood een deugt gemaakt en met een klein team grootste dingen ontwikkeld. Bij dit bedrijf kreeg ik de verantwoordelijkheid voor het douane entrepot, accijnsgoederenplaats, inrichting voor verbruiksbelastinggoederen, de bijbehorende administratie en maandaangiften. Een duizendpoot waarbij ik bij iedere activiteit betrokken was.

De Brexit was voltooid en ik merkte al snel dat hierdoor iedere douane expediteur zijn handen vol had. Voor mij voelde dat als een kans en heb deze kans met beide handen aangegrepen. En zo is Customs Together ontstaan. Met de ervaring die ik heb opgedaan bij alle bedrijven, het inzicht in de wensen van de logistieke markt heb ik een toekomstbestendige visie ontwikkeld en wil daarmee de markt bestormen. Nou ja bestormen, eigenlijk wil ik niet dat Customs Together een hele grote speler wordt. Ik hou het graag knus en gezellig, maar wel met de Rotterdamse mentaliteit. Niet lullen maar poetsen.

CUSTOMS TOGETHER

Visie

Customs Together heeft een paar speerpunten wat de visie heeft bepaald.

Kwaliteit:
Met kwaliteit wordt een correcte aangifte, document of aanmelding bedoeld. Door praktijkervaring, kennis, inzicht en productkennis wordt de kans minimaal dat een opdracht foutief wordt verwerkt. Kwaliteit is ook een vereiste van de douane. Voor ons twee vliegen in één klap.

Snelheid:
Snelheid is van secundair belang, maar voor opdrachtgevers juist erg belangrijk. De snelheid mag de kwaliteit niet beïnvloeden. Toch vraagt de logistiek om een bepaalde snelheid. Zo is de juiste balans gevonden waardoor vertragingen niet veroorzaakt worden door Customs Together.

Toekomstgericht:
Het is eenvoudig om te behouden wat in het verleden zo goed ging. In de logistiek is echter altijd alles in ontwikkeling en blijft in ontwikkeling. Zo staat Customs Together ook altijd voor de uitdaging te blijven ontwikkelen en met de tijd mee te gaan.

Klantvriendelijk:
Een wijs man zei eens, de klant is koning, mits hij zich ook als een koning gedraagt. Customs Together zal altijd klaar staan voor haar klanten, maar wel binnen de mogelijkheden en wetgeving. Geen vraag is te gek en wordt altijd serieus, eerlijk en transparant beantwoord.

Verbinding:
Dit is misschien wel de belangrijkste visie. De huidige tijd geeft bijna onbegrensde mogelijkheden op gebied van data uitwisseling. Customs Together wil dan ook graag verbinden. Verbinden van systemen en data uitwisselen. Door het uitwisselen van data wordt tijd bespaard en iedereen ontzorgt.

CUSTOMS TOGETHER

Matthieu van Dijke

Founder
Rotterdam, Nederland

In mijn 20 jarige carrière in de transportwereld heb ik veel meegemaakt en ken het klappen van de zweep. Op bijna alle vlakken van de logistiek heb ik gewerkt. Opgroeiend op een binnenvaartschip heb ik bijna heel West-Europa gezien vanaf het water. Veel havens ken ik van binnen en van buiten.